Logowanie

Scenariusz rodzinnych zajęć integrujących dla dzieci i rodziców

Jesteśmy wspólnotą, jesteśmy silni, mamy wspólne cele, uznajemy te same wartości, potrzebujemy jedynie reguł współdziałania


"Człowiek jest odpowiedzialny nie tylko za uczucia, które ma dla innych, ale i za te, które w innych budzi" - Stefan Wyszyński

Cele zajęć:
- integracja grupy rodziców i dzieci;
- nawiązywanie nie agresywnych kontaktów w dużej grupie;
- budowanie poczucia własnej wartości u dzieci i rodziców;
- nazwanie postaw społecznych, do których wspólnie dążymy;
- wzbudzenie refleksji rodziców nad postawami społecznymi ludzi, gwarantującymi porozumienie w grupie.

Metody: zabawy społeczne, aktywne metody: diagnostyczne, planowania i decyzyjne.

Czas trwania: 2-3 godziny zegarowe

Sugerowany termin: okres Świąt Bożego Narodzenia

Bibliografia:
Fuchs B.,
Zabawy na rozwiązywanie konfliktów i napięć w grupie, Kielce 2003.
Portmann R., Gry i zabawy przeciwko agresji, Kielce 2003.
Świętochowski W., Elementy psychologii społecznej, Łowicz 2003.
Wojciszke B., Jarymowicz M., Psychologia rozumienia zjawisk społecznych, Warszawa- Łódź 1999.
Vopel K.W., Dzieci bez stresu, Kielce 2000.
Ziemska M., Postawy rodzicielskie, Warszawa 1973.

Plan zajęć

1. Powitanie wszystkich zebranych. Wyznaczenie asystentów zajęć.
(asystentami mogą zostać rodzice, którzy oboje przyszli wraz z dzieckiem- jedno z nich zostaje asystentem, drugie współuczestniczy w zabawach). Losowanie grup. Utworzenie 6 osobowych grup mieszanych- osoby dorosłe i dzieci. Uczestnicy zajęć losują z przygotowanych wcześniej pudeł emblematy zwierząt - patronów grup (mogą być to np. sylwety małpy, słonia, niedźwiedzia, psa, kota, węża itp., ich ilość musi być równa ilości uczestników podzielonych na ilość osób w jednej grupie- np. 60 uczestników/ 6 osób w grupie= 10 grup i tyle samo emblematów zwierząt). W celu wyrównania szans wiekowych w grupach oddzielnie losują dzieci (jedno pudło), oddzielnie rodzice (drugie pudło). Powinno powstać 8-10 sześcioosobowych grup (dla 40-60 os. grupy). Zajęcie miejsc, wcześniej wyznaczonych poprzez ustawienie emblematu Patrona grupy na stolikach. Określenie, zgodnie z sugestiami uczestników, co symbolizuje wylosowane zwierzę: słoń- np. mądrość, niedźwiedź- np. siłę, mysz- skromność, pies- wierność, kot- ostrożność, żółw- powolność, wąż- jadowitość itp. Wręczenie tajnej misji (na kartce w zaklejonej kopercie) grupie Słoni. Tajna misja brzmi: "Jako najmądrzejsze zwierzęta spośród zebranych będziecie zobowiązani do wyrażenia opinii o ważnych wydarzeniach w czasie zajęć. Będziecie się mogli naradzić z innymi zwierzętami przed jej wygłoszeniem. Zrobicie to po zakończeniu zabawy. Nikomu przed tym nie ujawniajcie swojego zadania."

2. Zabawa w szubienicę- słowo "klucz" do odgadnięcia: POROZUMIENIE. Wypisana na tablicy definicja: "Niezbędne w dużej grupie" . Wspólne odgadywanie słowa. Po odgadnięciu - swobodne wypowiedzi uczestników na temat jego znaczenia.

3. Wypełnianie krzyżówki pod tytułem "Jesteśmy wspólnotą" imionami uczestników zajęć. Prowadzący demonstruje pokratkowaną powierzchnię papieru z wpisanym już w taki diagram słowem: POROZUMIENIE. Jako pierwszy wpisuje na kartkę swoje imię. Pozostali uczestnicy podchodzą do diagramu grupami i każdy z nich, w dowolnym kierunku, od dowolnego miejsca wpisuje swoje imię tak, by łączyło się co najmniej jedną literą z już wpisanymi.

Po utworzeniu krzyżówki prowadzący zapisuje na tablicy następujące zdanie: "Jesteśmy wspólnotą, łączy nas POROZUMIENIE."

4. Zabawa w przepowiednie.
Prowadzący obrysowuje utworzoną z imion krzyżówkę czerwoną linią, pytając uczestników: "Jakie zwierzę, spośród towarzyszących nam dzisiaj, przypomina Wam narysowany kształt?" Co nam ten kształt może wróżyć, jako grupie? Uwaga: większość z utworzonych jako otoczka krzyżówki kształtów będzie zbliżona do słonia. Prowadzący sugeruje, że wróżbą dla grupy klasowej będą dobre cechy tego zwierzęcia, np. "Będziemy mądrzy i silni jak słoń. Będziemy dbać wzajemnie o siebie." Podobnie możemy zasugerować w przypadku skojarzeń z innym zwierzęciem. Prowadzący lub asystent zapisuje na tablicy sformułowaną "wróżbę".

5. Grupowe obrazki. Każdy z uczestników danej grupy otrzymuje karton A4. Prowadzący poleca oznaczyć go inicjałami. Zaznajamia uczestników z regułami zabawy: - wszyscy rysujemy na podany temat, - rysujemy tylko do momentu usłyszenia sygnału dźwiękowego, - nie wolno w czasie zabawy posługiwać się mową, - nie można wyrywać sąsiadowi pracy. Na sygnał dźwiękowy (np. klaśnięcie w dłonie) zaczynamy rysować na temat "Idą Święta". Na kolejny sygnał dźwiękowy przekazujemy swoją pracę sąsiadowi po prawej stronie. Prowadzący przyspiesza tempo sygnałów dźwiękowych (np. odlicza w pamięci do 6, potem 5, potem 4 itd.). Po kilkukrotnym powtórzeniu przerywamy pracę. Prowadzący zadaje pytanie: Czy każda z prac wróciła do jej właściciela? Jak wyglądają obrazki? Co można było zrobić, by wyglądały bardziej interesująco? Co ułatwiłoby to zadanie? Wypowiedzi uczestników prowadzą do wniosku: "Potrzebujemy reguł, by lepiej (sprawniej) współpracować.", który prowadzący lub asystent zapisuje na tablicy.

6. Zabawa Dobry- zły, czyli - jaki jest? Każda z grup otrzymuje do wykonania następujące zadanie pisemne: Wypiszcie w tabeli trzy wady i trzy zalety zwierzęcia, które jest patronem Waszej grupy. Potem dokończcie rozpoczęte na drugiej stronie zdanie. (karta pracy grupowej- zał.1.) Po wykonaniu zadania reprezentanci grup odczytują wyniki własnej pracy. Prowadzący stawia problem: "Dlaczego większość z grup pozytywnie oceniła patrona swojej grupy, pomimo wypisania tylu samo jego wad, ilu zalet?" Wypowiedzi uczestników prowadzą do wniosku: ważniejsze są zalety; wszyscy mamy wady i zalety; posiadanie wad nie świadczy o tym, że jesteśmy źli. Prowadzący prosi uczestników o sformułowanie wniosku w postaci zdania, które zapisuje na tablicy, np. "Wszyscy mamy wady i zalety."

7. Kosz i walizeczka - czyli jakie cechy chcemy dźwigać ze sobą, a jakie wyrzucamy.
Prowadzący pokazuje uczestnikom walizkę (lub plecak szkolny) wypełniony kartonikami z wyrazami oznaczającymi np. następujące cechy: punktualność, niepunktualność, mściwość, wybaczanie, życzliwość, samolubność, wybuchowość, zrównoważenie, prawdomówność, kłamliwość. Kartoniki są w walizce pomieszane. Prowadzący prosi uczestników o pomoc w ułożeniu ich na tablicy. W tym celu odczytuje pierwszy, przypadkowo wybrany kartonik, np. "punktualność", prosząc asystenta o jego przymocowanie do tablicy, a uczestników o wyjaśnienie znaczenia tego wyrazu. Prowadzący szczególnie eksponuje te wypowiedzi, które określają ujawnianie się omawianej cechy w zachowaniu w szkole. Po wyjaśnieniu znaczenia wyrazu prowadzący prosi o podpowiedź uczestników:  Jaki wyraz mam znaleźć wśród kartoników, by był o przeciwnym znaczeniu do tego, który umieściliśmy na tablicy? Zgodnie z sugestią uczestników na tablicy pojawia się kolejny wyraz. W ten sposób na tablicy powstaje uporządkowana w postaci dwóch kolumn lista ludzkich wad i zalet. Prowadzący prosi uczestników o zapakowanie z powrotem do walizki (plecaka) tylko tych cech, które postanowimy wszyscy nosić na codzień. Prosi też o dosłowne wyrzucenie do klasowego kosza na śmieci tych kartoników, które nazywały niepotrzebne w szkole cechy charakteru. Czynność pakowania i wyrzucania w imieniu wszystkich uczestników wykonuje asystent. Prowadzący prosi uczestników o dokończenie na podstawie "zapakowanych" cech zdania: "Chcemy być...", które zapisuje na tablicy.

8. Zakończenie zajęć. Prowadzący obwieszcza uczestnikom zakończenie zajęć. Wyjawia też, że jedna z grup otrzymała specjalne zadanie do wykonania. Prosi członka grupy Słoni o wyjaśnienie, na czym owe zadanie polegało. Prosi również Słonie o jego wykonanie. Grupa Słoni w ciągu określonego wspólnie czasu (ok. 5 minut) zbiera opinie pozostałych grup (patrz p.1 scenariusza), po czym wygłasza je głośno. Jeżeli w czasie podsumowania nie zostanie odczytany, powstały po spisywaniu wniosków z każdej zabawy, tekst, prowadzący prosi: Odszukajcie w naszej klasie miejsce, w którym zostawiliśmy wyraźny ślad naszych zabaw. Jaki to ślad? Odczytajmy wszyscy razem. Wszyscy zebrani głośno odczytują zapisane zdania.

9. Pożegnanie. Wszyscy uczestnicy podając sobie ręce tworzą jedno koło, w którym prowadzący "posyła" iskierkę, poprzez delikatny uścisk dłoni.


 

Załącznik 1. Karty pracy pisemnej.

 Wypiszcie w tabeli trzy wady i trzy zalety zwierzęcia, które jest patronem Waszej grupy. Potem dokończcie rozpoczęte na drugiej stronie zdanie.

zalety

wady

 

 

 

 

 

 



 
Dokończcie zdanie używając słów "dobry" lub "zły":

.................................jest.................., ponieważ.............
(nazwa zwierzęcia- patrona)
.....................................................................................
....................................................................................
....................................................................................

 



Migawki artykułów

Bezpieczne wakacje 2018

Na apelu panowie policjanci powiedzieli nam o zachowaniu bezpieczeństwa w czasie wolnym od nauki. Szczególnie przestrzegali przed kontaktami z nieznajomymi osobami i przyjmowaniem ich propozycji spędzania wolnego czasu.Druga część apelu była poświęcona bezpieczeństwu przebywania nad wodą i kąpieli. Tę część poprowadzili nasi panowie wuefiści, którym serdecznie dziękujemy za przestrogi i informacje :)


Powered by Joomla!®. Designed by: joomla 1.7 templates hosting Valid XHTML and CSS.