Logowanie

scenariusz zajęć "DOSTRZEGANIE AGRESYWNCYH UCZUĆ I ICH WYRAŻANIE" - kl.IV-VI

Cele:

  1. Zmniejszenie stresu i agresji.
  2. Rozwijanie spostrzegawczości.
  3. Umiejętne wyrażanie swoich uczuć.
  4. Kontrolowanie sposobów odreagowania napięcia emocjonalnego fizycznego.
  5. Przeżywanie sytuacji wzmacniających poczucie własnej wartości i poprawiające samopoczucie.
  6. Przeżywanie pozytywnych doświadczeń społecznych poprzez rozszerzenie repertuaru gier i zabaw ruchowych.

Czas trwania zajęć: 120 min.

Uczestnicy: uczniowie kl. IV-VI

Pomoce i warunki: arkusze szarego papieru, mazaki, pisaki, płyta z muzyką relaksacyjną, łyżki, piłki do tenisa, kartki z napisanymi nazwami uczuć, rysunki przedstawiające uczucia wyrażone mimiką

Zajęcia odbywają się w świetlicy. W kręgu ustawione są krzesła.

Przebieg zajęć:

1. Powitanie.

ĆWICZENIE PIERWSZE

  • „CHCĘ POWIEDZIEĆ CI COŚ MIŁEGO” – dzieci chodzą po sali mówiąc napotkanemu koledze, koleżance coś miłego

ĆWICZENIE DRUGIE

  • „NAZYWANIE UCZUĆ”
    Opisywanie tego, co czują osoby zgromadzone na rysunkach, podkreślanie nazwy uczuć, pokazywanie uczuć przez dzieci za pomocą mimiki i gestów

ĆWICZENIE TRZECIE

  • „UZUPEŁNIANIE ZDAŃ”
    Dzieci kończą następujące zdania:
    - Czuję się zadowolony, gdy…
    - Czuję się nieszczęśliwy, gdy…
    - Jestem zły, gdy…
    - Jestem zdziwiony, gdy…
    - Boję się, gdy…

ĆWICZENIE CZWARTE

  • „KIEDY JESTEM WŚCIEKŁY”
    Dzieci siedzą w kole, wypowiadają po kolei swoje imiona i pokazują co robią kiedy są wściekłe
    np. nazywam się Karolina, kiedy jestem wściekła robię tak…

ĆWICZENIE PIĄTE

  • „MOWA CIAŁA”
    Dzieci otrzymują karteczki na których napisane zostały jakieś stany emocjonalne- np. obrażony, wściekły, wesoły, smutny- muszą je pokazać. Wszystkie dzieci po pokazie odgadują jaki stan został pokazany.

ĆWICZENIE SZÓSTE

  • „ATAK NA ZAMEK”
    Dzieci tworzą zamek, czyli zamknięte koło. Jedno dziecko stara się wydostać z tego koła na zewnątrz albo wedrzeć się do środka. Grupę można też podzielić na dwie części- chłopców i dziewczynki.

ĆWICZENIE SIÓDME

  • „MALOWANIE UCZUĆ”
    Dzieci malują uczucia, które je ogarniają, gdy tracą one panowanie nad sobą. Kto chce, wyjaśnia potem swój obrazek
    w pierwszej osobie liczby pojedynczej.

ĆWICZENIE ÓSME

  • „SZERMIERKA ŁYŻKAMI”
    Uczestnicy dobierają się parami. Każdy dostaje 2 łyżki, po jednej do każdej ręki. Jedna pozostaje pusta, a na drugiej kładziemy piłkę tenisową. Zaczyna się szermierka pustymi łyżkami. Nie wolno dotknąć przeciwnika i upuścić piłeczki z drugiej łyżki.

ĆWICZENIE DZIEWIĄTE

  • „DENERWUJE MNIE U CIEBIE”
    Każde dziecko ma możliwość powiedzenia drugiej osobie w spokoju swojego krytycznego zdania na jej temat. Warunkiem
    Przeprowadzenia tego ćwiczenia jest zaufanie wśród członków grupy.

ĆWICZENIE DZIESIĄTE

  • Uczniowie wykonują plakat w grupach na temat uczuć pozytywnych. Malują pozytywne stany emocjonalne, których chcieliby doświadczać. Dziewczynki stanowią jedną grupę, chłopcy drugą.

PODSUMOWANIE:

  • Rundka
    Dzieci wypowiadają się co im się podczas zajęć najbardziej podobało, a co nie. Co chcieliby zmienić w dzisiejszych zajęciach.
    Uczniowie kończą zdania:
    - Jestem szczęśliwy, gdy………….
    - Gdy jestem szczęśliwy to……….
  • Relaks przy muzyce.
    Nauczyciel puszcza muzykę z płyty, a uczniowie leżąc na dywanie z zamkniętymi oczami relaksują się wykonując polecenia, które podaje nauczyciel.
  • Zakończenie „ISKIERKA”
    Uczestnicy tworzą koło trzymając się za ręce. Prowadzący puszcza „iskierkę”- uścisk dłoni. Ma on obiec wszystkich i dotrzeć do prowadzącego.

LITERATURA :

  • M.Łobocki „ Trudności wychowawcze w szkole”
  • R.Portmann „Gry i zabawy przeciwko agresji”
  • A.Kołodziejczyk, E.Czemierowska, T.Kołodziejczyk „Spójrz inaczej”- Program zajęć wychowawczo- profilaktycznych dla klas I-III szkół podstawowych.  


Migawki artykułów

Egzamin gimnazjalny

W pierwszym dniu egzaminu życzymy naszym gimnazjalistom powodzenia :)


Powered by Joomla!®. Designed by: joomla 1.7 templates hosting Valid XHTML and CSS.